Čištění filtrů DPF
Těsnšní hlavy valců
Jak dlouho DPF ve voze vydrží?
A to je právě důvod pro výměnu vlastního filtru, i pokud celý systém funguje tak, jak má. Plné zaplnění filtru popílkem nastává po ujetí cca 80–300 tis. km. Tento velký rozptyl je daný především různým objemem , a rozdilnymi podminkami provozu voz idla ,při častých jízdach se studemým motorem, jizdach na kratké vzdalenosti se filtr zanaší. .Jelikož je filtr již zaplněn z větší části popílkem a není jej možné nikterak dále spálit, není již dost místa ani pro další cyklické ukládání sazí.
Filtr se tedy zanáší velmi rychle (v řádu desítek km) a regenerace jsou velmi časté a prakticky neúčinné. Navíc díky těmto častým regeneracím dochází i k hromadění nafty v oleji.
Každá regenerace totiž znamená přístřik nafty, což má za následek, že část steče do motorového prostoru. Tím dochází k snižování mazacích schopností oleje a většímu opotřebení motoru.
Reálnou (aktuální celkovou) hodnotu zanesení filtru zjišťuje řídicí jednotka pomocí snímače diferenčního tlaku, který měří rozdíl tlaku mezi vstupem a výstupem filtru. Takto se ovšem zjistí zanesení jako takové, tedy saze + popílek. Naproti tomu hodnota zanesení popílkem je vypočítávána pouze řídicí jednotkou na základě počtu proběhlých regenerací a jejich trvání.
Většina řídicích jednotek má v sobě uloženou mezní hodnotu zanesení filtru popílkem.
Například u vozu Škoda Fabia 1,6 TDi CR CAYA je to 70 g. * Velikost objemu se liší u konkrétního modelu vozu, ale POZOR, spousta aftermarketových dodavatelů filtrů právě zde nachází velkou úsporu v nákladech a do stejně velkého obalu, jako byl ten originální, vkládá klidně poloviční objem filtrační vložky.
Důsledky jsou jasné. 2x rychlejší celkové (životnost) a i průběžné (doba mezi regeneracemi) zaplňování filtru, a to znamená i 2x častější regenerace a 2násobné naředění oleje.